Sider

torsdag 24. mars 2011

Koldnål prosess

Hva er koldnål? 
Koldnål er en grafisk trykketeknikk som blir utført med et verktøy som kalles koldnåler. denne teknikken er kjent for de myke, og nesten loddene lingjer. Koldnåler er laget av herdet stål. Trykkplatene er oftest laget av sink, kobber eller pleksiglass.Grafikeren tegner, skraverer eller skraper i trykkplaten. Koldnålen pløyer dermed opp platen og etterlater seg et et grunt spor med litt røffe, raggete kanter på sidene. I forstørrelse ser det ut som en plogfure. På hver side av fordypningen blir det en grad (grat) eller kant.Streket tegningen i koldnålsraderinger får dermed et loddent preg. Trykkplaten utsettes for store påkjenninger ved trykking, og det lodne, sarte preget, gjør slitasje ved innfarging og under trykkingen. Koldnålsarbeider trykkes derfor i små opplag. 
Selvportræt af Rembrandt (1661)
Blant andre Rembrandt er kjent for sine koldnålsarbeider. (står på dansk)
Og i tillegg er det en norsk bildekunstner som heter Anne Cecilie Røgeberg
Koldnål kommer fra den teknikken vi kaller dyptrykk. Dyptrykk er et avtrykk av farge som ligger "nede" i platen. Det er to til teknikk som går innenfor dyptrykk; mezzontintetsninger (aquatint, streketsning, etc) 






Min prosess og hva jeg syns om koldnål... 

1.Finn et bilde du har tatt som du kan bruke koldnåltrykk


"Dette har vert en interessant og anstrengende prosess med koldnål. Det hele starte med å finne et bilde vi hadde tatt selv. For og si det sånn var det ikke så lett når vi hadde så mange bilder på pc'en, pluss at vi skulle lage en dybde følelse i bilde."

2.Tegn opp på platen hvordan du skal ha det 
"Jeg ente opp med sommerfugl bilde som jeg tegnet opp på pleksiglasset."


 3.Start å ripe inn med en koldnål
"Det var ikke lett å starte å skrape med den koldnålen, for man hoppet ut av det sporet hele tiden og lyden var grusom. Da jeg ble ferdig med første steg med skraping følte jeg meg veldig stolt, for det ble ikke så ille som jeg fryktet."

4. Gni inn farge 



"Det neste steget var å gni inn olje maling. Vi fikk bare lov til å bruke CMYK fargene som er cyan (blå/turkis), magenda (rossa/rød), gul og sort. Men vi kunne blande de til hvilken som helst farger."



5. Test trykk






.

"For å si det sånn hadde jeg aldri skjønt hvordan det ville bli inntil jeg så det ferdige resultatet. Jeg ble gledelig overasket!!!"
6. Fortsette å skape 


"Etter vi var ferdig med første trykk fikk vi beskjed om å fortsett å skrape av platen sånn at det ble mer dybde i bilde. Det ble faktisk ganske fascinerende for man så hvordan trykket forandret seg i bildet. For å si det sånn, det jeg likte mest med denne trykketeknikken var de loddene linjene og at strekene ble så maskerte når vi skrapet med en nål."
(punkt 4 og 5 kan man gjøre så mye man vil) 

Neon bilder av fortsettelsen av prosessen:




















Her er det noen ekstra trykk:
Dette har jeg tegnet for hånd.




Dette var en krevende prosess som var interessant å lære. For det var ikke så vanskelig som jeg ville ha det og det var ikke så lett helder. Jeg ble veldig fornøyd med begge bildene jeg lagde og det lille av fargelæren som man registrerte selv når vi blandet farger(skal lære mer om Ittens fargelære senere).
Det jeg lærte av dyptrykk var teknikken, effekten og det kan komme så bye fint ut av noen enkle strekker. Det var så mange kule og fine bilde fra klassen; de som sier de ikke kan tegner kan ikke si de ikke kan trykke!
Så nå gleder jeg meg til neste del av dette kapitlet som blir fargelære og lage bokomslag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar